סכר אפסלאודייק - Afsluitdijk

סכר במסווה של כביש

למטיילים בצפון הולנד מצפה הפתעה מיוחדת במינה - סכר במסווה של כביש, נקודת חן על הדרך, ממנה ניתן לצפות לעבר מקורות המים המלוחים והמתוקים של הולנד ומערכת הסכרים המתוחכמת שעוזרת להשאיר את הולנד יבשה.

סכר אפסלאודייק בהולנד

בדרך לצפון הולנד - בין חיטהורן לאי טסל

כ- 75 ק"מ צפונית לאמסטרדם, בדרך בין ונציה של הולנד (חיטהורן) לאי טסל, תעברו על כביש 7A, זהו כביש מיוחד במינו. במבט ראשון הוא יראה כביש רגיל שפשוט ממוקם בין שני מקורות מים אך כאשר תעצרו בנקודת התצפית שממוקמת משני צידיו תראו שזהו כביש יוצא דופן.

כביש 7A מתפקד למעשה ככביש ראשי המחבר את אזוריה הצפוניים של הולנד, כמו גם סכר שמסייע לשמור את אדמותיה של הולנד יבשות ובנוסף מפריד בין מאגרי המים המלוחים למאגרי המים המתוקים, זהו סכר אפסלאודייק העצום.

ההולנדים חיים את הים

אומרים על ההולנדים שהם יורדי ים, אך הם לא רק יורדי ים במובן הרגיל. מצד אחד ההולנדים חיים מהים, בזכות הים הולנד הפכה למעצמה מסחרית עולמית, אבל מצד שני ההולנדים נאלצים להילחם במיי הים שלא יציפו את הולנד - כפי שכבר קרה בעבר.

לכן, כפעילות מונעת, ניתן לראות בהולנד סכרים רבים, תעלות, איים מלאכותיים ושאר מהלכים שמטרתם אחת- למנוע מהולנד להפוך לאטלנטיס 2...

אפסלאודייק הוא כביש ייחודי מאוד - כביש שהוקם ונסלל על פני המים ממש ומשמש כסכר הגדול ביותר של הולנד

בין שני ימים

סכר אפסלאודייק (Afsluitdijk) העצום שמתפרש על פני 31 ק"מ ומחבר בין מחוז פריזלנד לצפון המדינה. רוחבו הוא 90 מ'. אין זה משנה באיזה צד שלו תטיילו ולאן תתבוננו- בכל צד שולט הצבע הכחול.

הסכר מפריד למעשה בין שני ימים, או יותר נכון- בין ים לבין ים לשעבר שהפך לאגם: מצד אחד שלו נמצא הים הצפוני, ומן העבר השני נמצא הים הדרומי (לשעבר) שהיום הוא אגם אילסמיר.

אם הייתם טועמים את המים (כנראה שלא תעשו זאת...) בצד אחד של הסכר הייתם טועמים מים מתוקים של אגם ומצידו השני- מים מלוחים, מי ים.

מיקומו של הסכר בין שני מקווי המים הללו הוא מראה מיוחד, המציג את העוצמה, ההתמודדות והגבורה של ההולנדים עם האתגר הגדול של מלחמה מול פגעי טבע.

תצפיות, מגדלים וגם בית קפה

כיוון שהסכר הפך לאתר תיירות שמושך אליו רבים, תוכלו לעצור בנקודת התצפית מממנה ניתן להשקיף אל האופק. בנקודת התצפית הוצבו טלסקופים עימם ניתן להשקיף רחוק יותר.

לאורך הסכר ישנם מגדלים וישנו גם בית קפה נחמד אשר נמצא ממש בגובה  קו המים (אל דאגה, לא תוצפו אם תשבו בו...). טיול לאורך הסכר הוא טיול שלו ורגוע אשר עד שלא תקראו את ההסברים הפזורים לאורך נקודת התצפית או תביטו בתמונות התלויות, הוא לא רומז ולו במעט על הדרמה והאקשן שהתרחשו במקום בכדי לכבוש את הים ולהקים את הסכר.

מומלץ לשריין 30-60 דקות לסיור ותצפית.

 

כתבות שאולי יעניינו אותך