שוק הגבינות באלקמר - Cheese Market Alkmaar

הפנינג בניחוח גבינות הולנדיות משובחות

טקס מכירת הגבינות המסורתי נערך בכיכר הרחבה מול בית השקילה העתיק של אלקמר מאז שנת 1622 (למעלה מ-400 שנה) והפך לחלק מהמסורת של העיר, כמו גם לגאוות התושבים המקומיים שמגיעים בהתנדבות מידי יום שישי, על מנת להדגים בפני אלפי התיירים כיצד נהגו אבותיהם לסחור בגבינות ההולנדיות המשובחות.

בתי מלון מומלצים באלקמר | הזמן סיור מודרך באלקמר | השכרת רכב בהולנד

שוק הגבינות באלקמר

היסטוריה עשירה של גבינות

שוק הגבינות באלקמאר (Cheese Market Alkmaar), הוא חלק מהיסטוריה בת מאות שנים של משק החלב ההולנדי, האדמה הרטובה של הולנד היא בית גידול אולטימטיבי לבקר וצאן והחקלאים ההולנדים התמחו מאז הזמנים הפרהיסטוריים בהכנת גבינות משובחות

המוניטין הרב שצברה הולנד בענף הגבינות המשובחות החל כבר בימי הביניים, אז החלו ההולנדים לייצא גבינות וכיום ההולנדים נחשבים לאחד מיצואני הגבינות הגדולים באירופה. למעלה מ- 674,000 טון גבינה הולנדית על סוגיה וטעמיה מיוצרים מידי שנה בהולנד.

קרנבל הגבינות של יום שישי

כבר משעות הבוקר המוקדמות ניתן לצפות בהערכות לקרנבל הגבינות, משאיות מגיעות לפרוק כיכרות גבינה עגולים. הגבנים (עובדי הגבינות) לבושים בבגדים לבנים ועל ראשיהם כובע קש בצבעים של ירוק, צהוב, אדום, כחול. צבע הכובע מסמל את שם המחלבה (יצרן הגבינות) וכן את דרגתו של הגבן. הגבנים והסבלים מחכים ליד אלונקות הגבינה האותנטיות. הם האחראים להביא את הגבינה לבית השקילה.

בנות המקום, בלבוש הולנדי מסורתי, מסתובבות עם כפכפי העץ המפורסמים בין עגלות העץ איתם מעמיסים את כיכרות הגבינה. ובתעלות סירות העץ המזכירות במקצת את הגונדולות של ונציה, נראות שהם עמוסות בכיכרות גבינה שהובאו דרך התעלות מהמחלבות הכפריות שלאורך נהר הזאן.

כ- 2,400 כיכרות גבינה עגולים מסודרים בשורות תחת עיניו הפקוחות של המפקח הראשי. הכל צריך להיות בהתאם לפרוטוקול : מסודר לפי סוג הגבינה :  גאודה, אמנטל, אדם וכד'. כמו גם לפי יצרני הגבינות שלכל אחד מהם סמל מעוטר שמאפיין אותו.

מסביב לכיכר מצטופפים אלפי תיירים, כולם רוצים להיות בקו ראשון לטקס, המצלמות, המסרטות והטלפונים החכמים בהיכון, כולם מתכוננים בצפייה דרוכה לשעה 10:00 בבוקר בדיוק, אז יצלצל הפעמון ומסחר הגבינות יתחיל.

מסורת בת מאות שנים - תהליך מכירת הגבינות

טקס מסחר הגבינות נערך על ידי מתנדבים מקומיים לבושים בלבוש מסורתי אשר מציגים את תהליך מכירת הגבינות כפי שהתקיים במשך מאות שנים. בכיכר (Waagplein) שמול בית השקילה העתיק.

הטקס על מאפייניו הושק לראשונה ב-17 ליוני 1593 על ידי אגודת הגבינות של הולנד. במהלך המאה ה-17 המסחר בשוק הגבינות באלקמר נערך ארבעה פעמים בשבוע.

תהליך המסחר מאופיין במספר שלבים : שלב בדיקת איכות הגבינה, שלב המיקוח (מו"מ על המחיר), סגירת העסקה, הזמנת הסבלים, שקילה ותשלום.

הפנינג של יום שישי בשוק הגבינות של אלקמאר

בדיקת איכות הגבינה

זהו השלב הראשון בו עומד אחד הסוחרים לבדוק את איכות וטיב הגבינה, הבדיקה נעשית בעזרת חמשת החושים. בעל הגבינה נוטל מכשיר וחולץ חתיכת גבינה מתוך הכיכר הגדולה. אז מתחילה הבדיקה.

שמיעה - על ידי טפיחה על כיכר הגבינה מאזינים לצליל שהיא משמיעה.

ראיה - כיצד הגבינה נראית, בעזרת חולץ מיוחד, חולצים חתיכת גבינה ובוחנים את צבעה.

ריח - לוקחים את חליצה הגבינה ומריחים אותה.

טעם - טועמים מהגבינה, בוחנים את המרקם ואחוזי השומן.

מישוש - בודקים את האלסטיות של הגבינה, מפוררים את הגבינה בידיים.

בסיום תהליך הבדיקה, גם במידה והסוחר שבע רצון, הוא עדין צריך לשחק את "המשחק" להסוות את "פליאתו" עד לסיום שלב המו"מ על עלות הגבינה   

משא ומתן

משא ומתן על מחיר קילו גבינה, נעשה באמצעות 'מיקוח'. במהלך המיקוח קורים שני דברים במקביל :

אחד - מתווכחים על מחיר קילו גבינה, כלומר כל צד אומר מה הוא מוכן לשלם. כאשר צד אחד מוריד קצת את המחיר בכל פעם, הצד השני מעלה קצת את המחיר כל פעם עד שמוחלט על מחיר מוסכם.

שתיים - בכל מהלך הוויכוח על המחיר, הסוחרים נוהגים לגעת זה בידו של האחר, כמו לחיצת יד שלא יוצאת אל הפועל. רק כאשר המחיר הוסכם נוצרת לחיצת יד שלמה.

שקילת בגבינות

ברגע שהמכירה נסגרה, מובלת הגבינה על אלונקת עץ מיוחדת, אל בית השקילה, בבית השקילה נמצא פקיד העירייה שמבצע את השקילה בעצמו. זאת בעצם "תעודת ביטוח" (אחריות) לקונה ולמוכר כי הגבינה נשקלה כראוי ולא נעשה ניסיון של צד זה או אחר ל"סדר" את הצד השני.

סיום יום המסחר - שוק הגבינות האלקמר נסגר

בשעה 12:30 בדיוק, מצלצל הפעמון ומודיע לכל הסוחרים כי יום המסחר הסתיים. הסוחרים מעמיסים את הגבינות על גבי עגלות עץ ומובילים אותם לעבר המשאיות, הסירות וכד' בדרכם חזרה למחסן הגבינות.

שעות פתיחה

שוק הגבינות באלקמאר פועל בחודשים אפריל - ספטמבר, מידי יום שישי החל משעה 10:00 בבוקר ועד לשעה 12:30 בצהרים.

מומלץ להגיע לשוק הגבינות באלקמר לקראת 8:30-9:00 בבוקר על מנת לתפוס מקום בקו הראשון ולצפות בכל תהליכי המסחר.

טיפים

הביקור בשוק הגבינות מומלץ לכל גיל, בסיום השוק נערכות פעילויות חווייתיות לילדים

הביקור בשוק הגבינות של אלקמאר מומלץ כחלק ממסלול טיול בעיירה, ראו אלקמאר

ניתן להגיע לשוק הגבינות באלקמאר בשייט מהעיירה זאנסה סכאנס למידע מורחב : שייט לשוק הגבינות באלקמר

 

כתבות שאולי יעניינו אותך