המוזיאון היהודי - Jewish Historical Museum

המוזיאון להיסטוריה יהודית באמסטרדם

הולנד ידועה כמדינה שגם בתקופות הקשות ביותר לעם היהודי גילתה גישה אנושיות ושימשה עבורם מקלט ומקום להתקיים בו בכבוד. ראיה לכך היא המוזיאון היהודי (Jewish Historical Museum) באמסטרדם אשר נפתח לראשונה כבר בשנת 1932 והכיל מוצגים רבים כמו : כתבים ותמונות המתארים את חיי העם היהודי והתנועה הציונית.

המוזיאון להיסטוריה יהודית באמסטרדם נסגר עם פרוץ מלחמת העולם השניה. הוא נפתח שוב בשנות השישים אך בשנת 1987 עבר למשכנו הנוכחי.

הזמן עכשיו כרטיסים למוזיאון היהודי >>

המוזיאון היהודי באמסטרדם

מתחם המוזיאון ובתי הכנסת

כעת שוכן המוזיאון היהודי בקומפלקס של ארבעה בתי כנסת, אחד מהם הוא בית הכנסת הגדול של אמסטרדם, מודבר בבית הכנסת האשכנזי העתיק אשר נבנה בשנת 1671. בית הכנסת נתן את חותמו הוא מפואר מבחוץ בזכות האדריכל היהודי שתכנן אותו. ישנם אומרים כי ההשראה נלקחה מהאדריכל ההולנדי שבנה את "הכנסיה הישנה" באמסטרדם.

עולם של מסורת יהודית

הביקור במוזיאון היהודי היא חוויה מיוחדת במינה, כאשר נכנסים אל המוזיאון מגלים עולם שלם ועשיר של תשמישי קדושה, ספרים ישנים, תמונות המתעדות את חיי היום יום של הקהילה היהודית לאורך התקופות השונות, במוזיאון מוצגים תמונות וחפצי אמנות פרי מכחולם וידם של אמנים יהודים.

חלק מהתמונות הן פורטרטים של אנשים מכובדים שהיו חלק מהקהילה היהודית, חלקן מתארות את הפולקלור היהודי, כמו מנהגים וחגים או תמונות של חפצי קודש, חנוכיות, קערות פסח ועוד. במוזיאון מוצג אוסף עצום הכולל קרוב ל- 15,000 מוצגים.

ביקור במוזיאון היהודי חובה לכל ישראלי

התרבות והמסורת היהודית שמוצגת במוזיאון הופכת את המוזיאון להיסטוריה יהודית של אמסטרדם למקום חובה עבור ישראלים ויהודים, המוזיאון מציג תערוכת קבע לצד תערוכות מתחלפות.

הזמן עכשיו כרטיסים למוזיאון היהודי >>

מבנה המוזיאון היהודי באמסטרדם

מנהרת הזמן היהודי

הכניסה אל אולם בית הכנסת הגדול והעתיק היא כמו ביקור במנהרת הזמן, אל חיי הקהילה היהודית באמסטרדם במאה ה- 17 עד המאה ה- 19.

הביקור באולם בית הכנסת החדש מציגה תערוכות ומיצגים מן המאה העשרים ונותנת נקודת מבט מעניינת אל חיי היהודים בתקופה זו על כל ההיבטים שבהם.

התיעוד התערוכות באמצעות תמונות, ספרים, קלטות, עיתונים וחפצי אמנות של חיי היהודים בתקופת מלחמת העולם השניה.

כאן מדהים לגלות כי גם בתקופת מלחמת העולם השנייה, תקופה קשה בה נכנסו הנאצים להולנד, הצליחו היהודים לעסוק, גם אם בסתר באומנות ולשמור על צלם אנוש בניסיון להיצמד לאורח חייהם כפי שהיה לפני המלחמה, כאן מתחבר סיפורה המופלא של אנה פרנק ואביה אוטו שלמרות כל ההגבלות הצליח לשמר את עסקיו בעזרתם של ידידיו ההולנדים.

יהלומים – תחום עיסוקם של יהודי אמסטרדם

במוזיאון מוקדשת תערוכה לתעשיית היהלומים - כרייתם, ליטושם והפיכתם לתכשיטים עדינים. תעשית היהלומים היתה אחד הענפים בהולנד אשר פותחו וקודמו על ידי הקהילה היהודית ולכן היוותה עיסוק מרכזי לו ניתן מקום של כבוד במוזיאון.

שעות פתיחה :

המוזיאון פתוח מידי יום החל משעה 11:00 בבוקר ועד לשעה 17:00 אחר הצהרים.

המוזיאון סגור :

ביום המלך 27 באפריל

בחגי ישראל

אתר הבית

 

כתבות שאולי יעניינו אותך